Jeske de Blauw

Geluidskunst


De Drie Wijzen uit Oost (november 2019) - Museumnacht

What traces do we leave online when we visit the city? And how do these traces seduce us into exploring sameness? In an audiovisual installation, we are presented with fragmented spaces composed from Instagram snapshots of bars in Amsterdam owned by a collective of entrepreneurs called ‚De Drie Wijzen uit Oost'. At the same time, we listen to the equally shattered memories of the bar visitors while experts reflect on the mechanics behind the dynamics that keep bringing us back. The story of De Drie Wijzen uit Oost tells us about the interplay between Instagram, aesthetics, gentrification and city politics.

Luister hier naar de podcast.

Sjoerd ter Borg [concept&interviews], Mikaela Steby Stenfalk [concept&visuals], Jeske de Blauw [compositie]


Molten Gold (oktober 2019) - Merel Franx

De Gouden Eeuw: een eeuw van rijkdom, uitvindingen en glorie. De Gouden Eeuw: een eeuw van onderdrukking, slavernij en ontheemding. Beschaving en uitbuiting lijken twee uitersten maar zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Hoe verhoud jij je 300 jaar later tot de vele gezichten van de Gouden Eeuw? Voel je schuld, trots, ontkenning, hoop, pijn? Voel je ongemak, verwarring, onmacht of helemaal niets? De Gouden Eeuw is bepalend geweest voor de manier waarop wij onszelf en de ander vandaag de dag zien. Bepalend voor vormen van privilege en uitsluiting. Hoe kan een collectief systeem worden omgesmolten?

Merel voelt dat haar generatie zich midden in een proces van verandering bevindt. In Molten Gold neemt Merel je mee in dit proces van ontkenning, confrontatie, bewustwording en ontspanning. Met spierkracht, repetitieve fysieke bewegingen en stuwende lichamen breken zes dansers de keten van ingesleten gedachten en patronen. Molten Gold legt bloot hoe een nieuwe beweging kan bevrijden.

Merel Franx [choreografie], Jochem Eerdekens, Kevin Gumbs, Annemieke Mooij, Rosalina Renfurm, Rosalie Schilder, Sherise Strang [dans],
Jeske de Blauw [compositie], Saskia Tilanus [dramaturgie]


We hebben alles al (september 2019) - Stichting Punt;komma

Een voorstelling over twee jonge vrouwen die een vriendin kwijt zijn: Julia. Twee vriendinnen die proberen het verhaal van Julia te reconstrueren. Twee vriendinnen die eigenlijk zouden willen zijn wie Julia was, zouden willen hebben wat Julia had. Waarom is ze eigenlijk weggegaan als ze alles had, als haar leven zo af was?

Anne Hofstra [script], Jeske de Blauw [geluidsontwerp], Céline Hoex [regie], Marcel Kranendonk [vormgeving], Millie Lijbers [dramaturgie] en Stella van den Sigtenhorst & Lusanne Arts [spel]


Woyzeck (april 2019) - Johan Simons

Assistent compositie en muziektechnologie voor de voorstelling Woyzeck naar de roman van Georg Buchner.
Productie van het Burgtheater, Wenen.


Pin me er niet op vast (april - mei 2018) - Jaimey Groot

Compositie voor de documentaire Pin me er niet op vast.

Britt (11) is een beelddenker. Het kost haar veel moeite om de vertaalslag te maken van beelden naar letters en cijfers en andersom. Ze vreest voor de afrekening aan het einde van groep 8 en worstelt zich door het onderwijs heen. Haar droom om binnenhuisarchitect te worden raakt steeds meer ondergesneeuwd en haar zelfvertrouwen ligt onder vuur. Kan ze op tijd een weg vinden om te laten zien wat ze in zich heeft, voordat ze de overgang maakt naar de middelbare school?

Kijk hier de film en lees een interview met de regisseur.


Flevoland de Roadmovie (januari 2018)Theatergezelschap Bontehond

Compositie voor de korte educatiefilm Flevoland de Roadmovie. Educatiemateriaal voor bij de voorstelling Onder Water.


Radetzkymarsch (december 2017) - Johan Simons

Assistent compositie en muziektechnologie voor de voorstelling Radetzkymarsch naar de roman van Joseph Roth.
Productie van het Burgtheater, Wenen.


Calcutta, vastenavond (maart 2017) - Robert Alberdingk Thijm & Warre Simons

Compositie voor de voorstelling Calcutta, vastenavond. Een lunchvoorstelling in het Bellevue Theater.

Recensie Theaterkrant


Kippenvel en ander Reliëf (januari 2017) - Anne Hofstra & Jeske de Blauw

Een muziektheatervoorstelling  geschreven door Anne Hofstra, compositie door Jeske de Blauw. Een productie van Stichting Puntkomma. Uitgevoerd in Old School, Amsterdam en op In de Diamantfabriekfestival, Amsterdam



Casa Poëtica (maart 2016) - Anne Hofstra & Jeske de Blauw

Een reeks hoorspelen te beluisteren in een een installatie. Een productie van Stichting Puntkomma.  Uitgevoerd op U-nite, Utrecht en in Cool, Heerhugowaard.


Oostende                                                 Marionet

Kinderkamer                                            Wachtkamer

Foto-expositie                                          Voyeur



Whatever get's you through the night (mei 2016) - Caro de Feijter

Compositie voor locatietheatervoorstelling in Club Church, Amsterdam.


Morphia (juni 2015) - Anne Koning & Jeske de Blauw

Compositie voor korte film. In opdracht van Cinedans festival 2015


Wave Field Synthesis (oktober 2015)

Compositie voor 192 speakers. Door zes studenten van de HKU. Mogelijk gemaakt door de Game Of Life Foundation, uitgevoerd in ANNA, Den Haag.


Hier bij ons (december 2015) - Jonne Covers

Compositie voor de dansvoorstelling Hier bij ons in de Kleine Campus in Arnhem. De voorstelling werd gedanst door drie groepen dansers op verschillende locaties door het gebouw.


SWEETSPOT (november 2015) - studenten ArtEZ en HKU

Een muziektheatervoorstelling gemaakt in drie weken door 8 studenten van ArtEZ Arnhem en de HKU. Een productie van het Kamer Operahuis, Zwolle.


HAATWEEOO (oktober 2015) - Bianca Lurvink & Jeske de Blauw

Een muziektheatervoorstelling over de krachten van water, compositie voor 6 speakers.


Making of: AFTER-KRACH

Project van studenten van de HKU. Samenwerking van studenten Audio Visuele Media, Muziektechnologie, Vormgeving en Theater (acting & writing).


ALPHA de nieuwe wildernis (oktober 2014) - Panama Pictures

Compositie voor de dansvoorstelling Alpha de Nieuwe wildernis. Goreografie door Pia Meuthen, productie Panama Pictures. 


Recensie Theaterkrant